Saturday, April 14, 2012

Pengalaman Waktu Praktikal

Assalamualaikum...


              Hari nie tibe2 aku rajin nak post cerite2 blakang tabir aku..hahaha...ni time praktikal aku yg serba serbi kt MDTM...sekarang dah 4 bulan kat situ, tggal sebulan jer nak tggalkan jejak kaki aku yg pnjang keding ni kat situ..dapat bos yg sporting giler with staf yg byak membantu membuatkan aku ceria selalu..yang best dpat plak gelaran batch L.I terbaik..haha.. 
              Gambar kat bwah ni waktu lawatan site ke landfill dan depot lori sampah... brpeluh jgak kt sane... 




Ke pejabat mandor dan depot lori sampah


Sungai dekat landfill



           Sepanjang praktikal terdapat byak jgak bende yg aku belajar antaranye sorting waste, fogging, pengurusan sisa pepejal, kacauganggu dan lain2...Bos aku plak nak bwak aku pegi loji rawatan air..tak taw la sebab ape.. die memang nak sruh aku belajar tentang rwatan air yg memang bkaitan ngan kos aku...

           Pengalaman fogging pling best sekali yang tak sume orang boleh rase... smpai lenguh aku buat...  aku maen sembur jer kt rumah org...Fogging ni kena buat dlam pkul 6.30 ptg smpai kul 8.00mlm...maklumla waktu nie nyamuk baru kluar...tngok gamba bwah ni..

' Thermal Fogging' lame2 lenguh bahu aku



              Sorting waste jgak antara yg aku minat..buat plak dgan pensyarah UPSI..diorg pon trun buat jgak.. wlaupun tak semua org nak buat..tp demi kajian yg dijalankan mereka jgak sanggup buat asalkan projek berjaye.. kami pon trut join  aktivtiti 3 hari ni atas arahan bos ....tak sia2 Pn. Norsilan ajar aku MSW..mmg berkait rapat dgan dgan ape yg die ajar...mcm2 yg aku jumpe dlam smpah tu...yg pling aku geli sisa mkanan yg berlendir dan pampers yg berlambak..mmg nak muntah aku!!.. tp wlau ape pun projek ni berjaya dan semua data dah complete..yeah..tngok gamba bwah nie..


           
        
Berlambak sampah nak kena asing

Ni proses nak dapatkan ' Bulk density '

           Inilah cerite belakang tabir aku sepanjang praktikal yg nak dikongsikan...Aku hrap waktu present nanti dpat result yg excellent gitu..Insyaallah..
-saye bdak baru belajar klau salah tlong ajarkan-                                                          
       













4 comments:

Unknown said...

pheww ,, memang mencabar ar projek nih , kena main dengan sampah , aiyakk ,

yan sempoi said...

hahaha...tu la..ambik pon dip. alam sekitar...sampah tu sebahagian drpd hidup..

Anonymous said...

fuyo untung lah tempat LI bestt

yan sempoi said...

sometimes..takde kejo..haha..melepak jer..