Sunday, April 1, 2012



Assalamualaikum...


   
Coretan kedua nie aku nak kongsi psal Gua Tempurung...yg baru aku pegi sabtu lpas w family..nak bagitaw serba skit latar blakang die.. Gua Tempurung nie mrupakan  gua batu kapur yg terletak dkat Gopeng, Perak. Namanya diambil smpena bentuknya seperti tempurung kelapa. Panjang gua ini pulak mencapai 1.9 km dan dipercayai tlh wujud sejak 8000 SM lagi. nak dikatakan smpai berpeluh-peluh ditambah tercungap aku naik tangga...dah la kena naik lpastu trun balik..curam beb.. Budak sekolah banyak wat perkhemahan kat kawasan nie.. n sape2 yg minat sukan lasak n adventure boleh la mai sini... bkan senang nak tengok ukiran dan rekabentuk semulajadi ciptaan ALLAH... 











Gua Tempurung  nie memg unik sebab lima kubah besar yg silingnya menyerupai tempurung kelapa, dgn tiap2 kubah mempunyai bentuk stalagmit dan stalaktit yg berbeza. Selain tu, dr bulan 3-5 memang musim kelawar...so, bau sgt kuat..sesekali dapat jgak rase angin sepoi2 dlam gua yg nyaman..Kate ayah aku dulu kat sini byak org betapa ( aku mengangguk jer )...n renjer yg bwak kami die kate dulu byak katak n ular..skang dah takde...siap die tunjuk ada satu batu kapur berbentuk osama...tak berapa jelas tapi ad la iras2...




             

                Walaubagaimanapun, riadah ngan family mmg best..dpat mengeratkan ukhuwah ditambah kesibukan masing2 bekerja n mengeratkan ksih syg...Sempena tahun melawat Perak syorkan korg lawatlah Negeri Perak..

Maaf, sekiranyer terdapat byak kekurangan..saye bdak baru belajar klau salah tlong tunjukkan...


No comments: